Verschijn hoger in Google - Tip 3

Verschijn hoger in Google - Tip 3

TIP 3/3: Bouw aan je netwerk: external & referral links

Net zoals in de offline wereld is netwerken van cruciaal belang. Een goed netwerk, met betrouwbare connecties verhoogt jouw geloofwaardigheid en betrouwbaarheid!


Bouw external links

Een externe links is een link die verwijst naar een extern domein. Veel SEO specialisten geloven dat wanneer je verwijst naar kwalitatieve websites, Google je site als meer betrouwbaar beschouwt, en je positie in Google stijgt.

Voorbeeld:

'JAYJAYS werkt regelmatig samen met websitebouwer Webhero en de copywriters van Billycom om SEO-vriendelijke websites te bouwen die bedrijven helpen groeien.' en 'Het JAYJAYS kantoor bevindt zich in het bedrijvencentrum Officenter in Leuven'.

Té veel externe links kunnen je tekst onleesbaar maken en kunnen de lezer  afgeleiden van het onderwerp van de pagina. Dit is nefast voor de gebruiksvriendelijkheid en bijgevolg voor je SEO-score. Enkele links per websitepagina is voldoende. 


Stimuleer referral links

Een verwijzend domein, of ‘referring domain’, is het omgekeerde van een external link. Het is een link in een andere website dan de jouwe, die doorverwijst naar jouw website.   Het is een van de belangrijkste factoren om hoger in Google’s zoekresultaten te verschijnen! Referral links werken het best wanneer ze in een relevante site-tekst staan met meer dan 200 woorden, bovenaan in de pagina, op verschillende websites met hoge autoriteit (websites met hoge autoriteit  zijn sites die  hoog scoren in de Google zoekmachine). 

Je denkt nu misschien 'hoe zorg ik ervoor dat andere sites naar de mijne linken?'. Er zijn verschillende mogelijkheden om referral links te stimuleren: je kunt je bijvoorbeeld laten registreren in de online Gouden gids, of een andere online bedrijvengids. Dit gebeurt meestal tegen betaling. Een andere manier is een partner of klant met eigen website vragen om jouw bedrijf en website te vermelden op zijn of haar site. In ruil kun je een korting geven aan die klant, zelf een externe link bouwen naar de site van die klant, etcetera. Je kunt ook een blog-artikel  schrijven over jullie samenwerking en de link met je klant delen, zodat die deze link op zijn site kan delen. 


Bouw interne links

Een interne link is een link die verwijst naar een andere pagina in jouw eigen website. 

Voorbeeld:

'Je hebt al heel wat bijgeleerd over SEO. Wil je meer advies over jouw digitale strategie? Bekijk dan hier onze diensten!'



Ga terug naar TIP 1: Creëer voldoende SEO content

Ga terug naar TIP 2: Ga voor gebruiksvriendelijkheid (en CTR)


Verschijn hoger in Google - Tip 3