Verschijn hoger in Google - Tip 2

Verschijn hoger in Google - Tip 2

TIP 2/3: Ga voor gebruiksvriendelijkheid (en CTR)

Gebruiksvriendelijkheid is belangrijk voor verschillende redenen. Denk aan je eigen online surf-gedrag: hoe lang duurt het eer je een website die je onhandig of onoverzichtelijk vindt, of  die traag laadt weg klikt? Inderdaad. Niet lang. 


Navigatie

Een website die zo slecht in elkaar steekt dat je er niks op terugvindt, daar heeft niemand iets aan. De gebruiker raakt er gefrustreerd van of haakt af en jij verliest jouw potentiële klant. Zorg er daarom voor dat je website overzichtelijk is, met een overzichtelijk menu en geen overbodige afleidingen.

Zorg er ook voor dat alle informatie waar jouw potentiële klanten op zoek naar gaan beschikbaar is op je website en dat ze deze informatie makkelijk kunnen vinden.

Een logische opbouw van je website maakt het  bovendien gemakkelijker voor de Google-bot om al je site-pagina's te indexeren.


Laadtijd

53% Van  website-bezoekers verlaat de site als het laden van de pagina langer dan 3 seconden duurt. Je kunt de laadtijd van je pagina's o.a. minimaliseren door de bestandsformaten van afbeeldingen en bestanden op de site te verkleinen.


Design

Gebruik geen drukke afbeeldingen die de aandacht wegtrekken van het doel van je pagina. Gebruik ze enkel wanneer ze relevant zijn voor de content op de pagina en zorg dat ze in één oogopslag zeggen waarover de pagina gaat. Gebruik ze niet als achtergrond voor tekst, omdat dit tekst onleesbaar kan maken. Een witte achtergrond en voldoende witruimte tussen tekst werkt doorgaans het best.


Mobielvriendelijkheid

Sommige websites zien er op pc helemaal anders uit als op het scherm van je gsm. Wanneer de tekst niet meer leesbaar is, het formaat van de pagina te klein is om er iets op terug te vinden en je slechts de helft van een afbeelding kunt zien hou je het snel voor bekeken. 

Kies daarom voor een responsief design van je website, blog of webshop. Een responsief design wordt automatisch aangepast aan alle formaten schermen. Zo zorg je ervoor dat gebruikers op pc, gsm én tablet de beste ervaring beleven.


Het resultaat...

Het gevolg van al deze optimalisaties? Jouw website-bezoekers zullen je site minder snel verlaten. Dit wordt een lage 'bounce rate' genoemd. Een goede gebruikerservaring leidt doorgaans tot  meer bezoekers-tijd op je verschillende webpagina's en meer klikken op links en website-items of 'click through rate' (CTR). 

Een hoge CTR en lage bounce-rate verhogen de SEO score van je site en zorgen ervoor dat je hoger in Google verschijnt. 


Ga naar TIP 3: Bouw aan je netwerk: external en referral links

Terug naar TIP 1: Creëer voldoende SEO content

Verschijn hoger in Google - Tip 2