Hoe gebruik ik Google Optimize?

Wil je meer te weten komen over hoe je Google Optimize moet installeren? Bekijk dan de video hieronder waarin alles stap voor stap door Jens wordt uitgelegd. Na deze video hebben Google optimize en A/B testing geen geheimen meer voor jou! Verdere voordelen en info ontdek je in deze blog. 


Google Optimize is een personalisatie platform dat het mogelijk maakt om verschillende variaties van websites of campagnes te testen. Door verschillende variaties te testen bij jouw doelpubliek, ben je op de hoogte van welke het beste werkt. Nadat je Google Optimize hebt geïmplementeerd is het tijd om te experimenteren.  Je krijgt de keuze uit drie soorten tests of experimenten:

  • A/B test: een test met twee varianten van jouw experiment

  • Multivariate test: test twee of meerdere varianten van jouw experiment

  • Redirect test: test verschillende webpagina’s met andere URL’s. 


A/B testing


Maar wat is A/B testing precies? Stel: je past je website aan zodat bezoekers sneller jouw producten kopen. Groep A test versie A waarbij er geen aanpassingen werden gemaakt op de website. Groep B test versie B waarbij de zoekbalk bovenaan en in het midden van de website wordt geplaatst. Na de test blijkt dat versie B voor meer conversies zorgt dan versie A. Bingo! Nu kan je de veranderingen van de website doorvoeren naar al je bezoekers. Door Google Optimize en A/B testing kan je dus blijven testen wat het beste werkt bij jouw bezoekers. 


A/A testing


Stilaan spreken marketeers ook steeds meer over een andere soort test. Dit is het moment waar A/A testing in the picture komt. Bij een A/A test, test je bijvoorbeeld 1 advertentiecampagne zonder enige variaties en dit toon je aan twee verschillende en willekeurige groepen. Deze test gaat vaak vooraf aan A/B testing en is een goede maatstaf om na te gaan of jouw experiment correct verloopt. Stel dat je hetzelfde experiment test bij twee willekeurige groepen, maar dat de uitkomst volledig verschilt. Dan weet je dus dat je je experiment op een foute manier hebt gemeten. Dat maakt het dus niet verstandig om verder te gaan naar A/B testing.


Personalisatie

Google Optimize kan je dus vooral helpen om jouw website of campagnes naar een hoger niveau te tillen. Een personalisatie is een verzameling van wijzigingen aan uw website of campagne, die horen bij een specifieke groep van bezoekers. Daardoor komt jouw boodschap nog beter aan bij je doelgroep, voelen zij zich begrepen en aangesproken en leidt dit op lange termijn hopelijk tot meer conversies. 

Google Optimize lijkt alle vakjes aan te vinken voor een succesvolle website en gepersonaliseerde advertentiecampagne. Heb je toch wat meer hulp nodig bij het maken van een A/B test? Volg de video hieronder dan zeker mee!



Over Jens

Hi iedereen, ik ben Jens De Meester en zoals jullie misschien al weten werk ik voor JAYJAYS, een digital marketing bureau in Leuven. Ik heb al enkele mooie jaren ervaring achter de rug in digital marketing en als data analist. Naast mijn job, doceer ik het vak Strategic Intelligence op de Hogeschool Thomas More in Mechelen. Mijn doel is digital marketing en digital business intelligence tast- en begrijpbaar maken bij gedreven ondernemers, zodat iedereen zelfstandig een succesvol bedrijf en website kan runnen!


Toch nog nood aan meer info? Aarzel niet om me te contacteren via:

info@jayjays.be

016 66 14 19


Of volg me op LinkedIn :

https://be.linkedin.com/in/jensdemeester 

Hoe gebruik ik Google Optimize?

Hubspot: wat is het eigenlijk?

HubSpot: volgens veel digital marketeers het antwoord op al hun vragen. Wat heeft de tool niet? Met een CRM (Customer Relationship Management), een CMS (Content Management System), Sales Hub, Marketing Hub en Service Hub, lijkt het plaatje compleet. Toch is het niet weggelegd voor elk bedrijf!

Lees meer

Beheer al je klanten data in één handige tool: Segment

Lees hoe alle wegen leiden naar één Customer Data Platform: Segment. Zo wordt klantendata verzamelen een stuk eenvoudiger.

Lees meer

Een ETL Pipeline ontwikkelen aan de hand van Google Cloud Platform

Benieuwd naar hoe je jouw klantendata automatisch naar je datawarehouse upload? Dan komt dit artikel als geroepen voor jou!

Lees meer

Wat is Facebook pixel en wat kan ik er mee doen?

Als bedrijf is het tegenwoordig niet genoeg om social media pagina’s te hebben. Erop actief zijn is nu de norm! In het artikel van deze week lees je wat Facebook pixel is en waarvoor je het allemaal kan gebruiken. Nu kan jij perfect kan zien hoe jouw Facebook ads het doen en je volgers zich gedragen.

Lees meer

4 voordelen van Google Tag Manager

Plaats vanaf nu zelfstandig en zonder website developer tags op jouw website met Google Tag Manager (GTM). Website bezoekers tracken wordt voor jou een piece of cake.

Lees meer

Wat is het verschil tussen Google Analytics en App + Web?

Je wil jouw website data beter analyseren maar je hebt geen idee wat het verschil nu is tussen Google Analytics en App + Web? Ontdek hier de verschillen of bekijk de video die jou alle instructies geeft bij het installeren van de tool voor jouw website!

Lees meer

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x