4 voordelen van Google Tag Manager

Wil je graag het gedrag van jouw bezoekers op je website weten? Met Google Tag Manager (GTM) kan jij zelfstandig en zonder website developer op een simpele manier tags toevoegen op je website. Benieuwd naar hoe dit te werk gaat? Bekijk dan zeker de video waarin uitgelegd wordt hoe je het opstart en gebruikt of lees de voordelen van GTM in deze blog!

Google Tag Manager is een gratis tool van Google die het mogelijk maakt om verschillende tags te beheren in één systeem. Een tag is een stuk code die het gedrag van je website bezoekers meet. Er zijn ook andere tools die het gedrag van bezoekers kunnen meten zoals Hotjar , Facebook Pixel en LinkedIn. Hoe meer je weet over hoe je bezoekers zich gedragen op je website, hoe gerichter je kan adverteren en je website verbeteren.


Voordelen van Google Tag manager

1. Je hebt geen website developer nodig

Google Tag Manager is dé oplossing voor ondernemers die liever geen beroep doen op developers om tags op hun website toe te voegen. Dit bespaart dan ook heel wat budget. Wil je toch gebruik blijven maken van een website developer? Dan kan die met de extra tijd die hij normaal had besteed aan het plaatsen en testen van tags, besteden aan andere zaken! Daarnaast is de tool van Google ook gratis, double win!


2. Je website is sneller omdat alle tags geïntegreerd zijn in één systeem 

Wie geen GTM gebruikt en veel tags heeft geplaatst op zijn website, zal merken dat het lijkt alsof die veel trager is. Je beeldt je geen dingen in, je website gaat inderdaad een pak trager door alle apart geïnstalleerde tags. Wie al zijn tags beheert in de tool van Google, maakt dan ook komaf met dit probleem.  


3. Test je tags voor je ze plaatst op de website

Stel: je hebt een tag geplaatst op jouw website, maar nadien merk je dat deze bugs bevat of de website crasht. Ook daar heeft GTM een oplossing op gevonden: je kan je codes namelijk testen voor je ze live zet. Dat doe je door in voorbeeldmodus een tag code toe te voegen.  Functioneert je website hierna nog goed? Plaatsen maar!


4. Het kan gelinkt worden met Google Analytics

Gebruikt jouw bedrijf ook Google Analytics? Ideaal! Dan kan ook jij de Google Analytics tag toevoegen aan GTM. Wil jij bijvoorbeeld weten hoe het zit met de interactie met jouw embedded YouTube videos? Jouw contactformulieren of andere call-to-actions? Dan is het zeker aan te raden ook deze tag aan jouw GTM toe te voegen. Hoe je dat doet, lees je ook in dit artikel.


Google Tag Manager barst dus van de mogelijkheden en zorgt ervoor dat jij het gedrag van (toekomstige) klanten kan bestuderen. Wil je weten hoe je GTM aanmaakt? Bekijk dan de video hieronder en volg stap per stap hoe jij het aanmaakt en toepast!


Wil je op de hoogte blijven van nieuwe tips en tricks van de JAYJAYS Academy? Schrijf je dan in en mis nooit een nieuw artikel of video of download de handleiding en lees hem achteraf na!




Over Jens

Hi iedereen, ik ben Jens De Meester en zoals jullie misschien al weten werk ik voor JAYJAYS, een digital marketing bureau in Leuven. Ik heb al enkele mooie jaren ervaring achter de rug in de digital marketing en als data analist. Naast mijn job, doceer ik ook het vak Strategic Intelligence op de Hogeschool Thomas More in Mechelen. Mijn doel is digital marketing en digital business intelligence tast- en begrijpbaar maken bij gedreven ondernemers, zodat iedereen zelfstandig een succesvol bedrijf en website kan runnen!


Toch nog nood aan meer info? Aarzel niet om contact op te nemen via:

info@jayjays.be

016 66 14 19

Of volg me op LinkedIn : https://be.linkedin.com/in/jensdemeester 


4 voordelen van Google Tag Manager

Hubspot: wat is het eigenlijk?

HubSpot: volgens veel digital marketeers het antwoord op al hun vragen. Wat heeft de tool niet? Met een CRM (Customer Relationship Management), een CMS (Content Management System), Sales Hub, Marketing Hub en Service Hub, lijkt het plaatje compleet. Toch is het niet weggelegd voor elk bedrijf!

Lees meer

Beheer al je klanten data in één handige tool: Segment

Lees hoe alle wegen leiden naar één Customer Data Platform: Segment. Zo wordt klantendata verzamelen een stuk eenvoudiger.

Lees meer

Een ETL Pipeline ontwikkelen aan de hand van Google Cloud Platform

Benieuwd naar hoe je jouw klantendata automatisch naar je datawarehouse upload? Dan komt dit artikel als geroepen voor jou!

Lees meer

Wat is Facebook pixel en wat kan ik er mee doen?

Als bedrijf is het tegenwoordig niet genoeg om social media pagina’s te hebben. Erop actief zijn is nu de norm! In het artikel van deze week lees je wat Facebook pixel is en waarvoor je het allemaal kan gebruiken. Nu kan jij perfect kan zien hoe jouw Facebook ads het doen en je volgers zich gedragen.

Lees meer

Hoe gebruik ik Google Optimize?

Google Optimize: de ideale tool voor het personaliseren van jouw advertentiecampagnes. En personalisatie is belangrijk zodat jouw boodschap aankomt bij de juiste persoon, op het juiste moment. Lees alles over de verschillende tests die je kan uitvoeren.

Lees meer

Wat is het verschil tussen Google Analytics en App + Web?

Je wil jouw website data beter analyseren maar je hebt geen idee wat het verschil nu is tussen Google Analytics en App + Web? Ontdek hier de verschillen of bekijk de video die jou alle instructies geeft bij het installeren van de tool voor jouw website!

Lees meer

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x